SKAM: Indbegrebet af teenageliv

By  |  0 Comments

TV-serien Skam har gået i triumftog verden over de sidste par år, og de er gået direkte ind i teenagernes hjerter, der har taget serien til sig på alle områder. Det norske selskab NRK står bag produktionen af de 4 sæsoner af Skam, der i Danmark er blevet sendt på DR1 i 2016 og 2017.

Serien Skam er blevet kaldt verdens bedste ungdomsserie pga. dens nyskabende metoder til at fange seeren i realtid ved inddragelse af de sociale medier som Facebook, Twitter og Instagram. Faktisk har denne sammenhæng fået mange til at tro, at karaktererne i serien var virkelige personer, så det er gjort på en yderst realistisk metode.

Seriens opbygning

Målgruppen af serien er primært børn og unge mennesker, og man følger da også udviklingen af teenagere i de sidste år i folkeskolen samt i gymnasiet, så derfor kan mange genkende sit studieliv. Handlingen foregår i og omkring en flok gymnasieelever på Hartvig Nissens skole på Frogner i Oslo, og man følger især deres problemer med kærlighed, venskaber, mobning og studielivet.

Man får især et godt indblik i unges problemer, som holdes skjult for forældrene, så nu får disse et godt indblik i unges liv. Serien Skam er unik med sine moderne og detaljerede skildring af teenageliv, og især fordi den anvender så mange sociale medier på en ny og smart metode. Man følger en bestemt hovedperson i hver sæson, og det drejer sig om disse:

  • Eva i sæson 1.
  • Noora i sæson 2.
  • Isak i sæson 3.
  • Sana i sæson 4.

Der er kun planlagt disse 4 sæsoner i serien Skam.

Handlingen i Skam

Serien Skam er centreret om Hartvig Nissens skole, der er Norges mest kendte gymnasium, og skolen var især tiltænkt at være en privat pigeskole beregnet på det højere borgerskab. Man har inddraget seernes feedback og reaktion via de sociale medier, således slutningen af hver sæson ikke er færdigskrevet, før man kender holdningen i befolkningen.

Man har som noget ekstraordinært også anvendt de sociale medier til at udbrede kendskabet til serien, der på den måde ikke har fået millioner af kr. til annoncering i aviser og reklamer. Ved hjælp af blog-indlæg, samt Instagram-opslag og diverse SMS og facebook-samtaler blandt deltagerne er hvert afsnit blevet til som en speciel sammenblanding af drama og virkelighed, der har meget udflydende grænser.